Arena: Åvallen
Match: Division 5 västra Skåne
Publik: 150
Målen: 0-1 (1) Mattias Åkesson, 0-2 (25) Arben Rraci, 0-3 (46) Albin Cederberg, 0-4 (64) Mattias Åkesson, 0-5 (79) Självmål
Matchens lirare: Axel Christiansson, FIK
Furulunds IK är troligen ett av Sveriges bästa division 5-lag.
Dagens seger mot Marieholms IS var imponerade.
Och det är sällan man ser ett lag på den här nivån vara så bra.
När vi planerade den här Skånetrippen var målet att få ihop en trippel på lördan. Med städer och lag överallt borde det inte vara några problem. Tänkte jag. Men ack så fel jag hade.
När allt kom omkring och vi skulle spika dagen hade vi problem att få ihop två matcher.
Jävla otyg att allt ska börja vid samma tid. I ett helt län.
Jaja. Efter att ha sopat ut världens äckligaste pizza ur systemet och fyllt på med en hygglig hotellfrulle på Scandic som inte längre var ett Scandic var vi redo för en ny dag bland Skånes fotbollsplaner.
Första anhalt skulle bli Marieholm – ett litet samhälle mellan Eslöv och Landskrona. Vi körde ut ur ett morgontrött Malmö, rundade Lund och upp till Kävlinge där vi tankade. Sen var det inte långt kvar och i perfekt tid rullade vi in på parkeringen vid Åvallen – som skulle visa sig vara en mycket fin anläggning.
Snygg entré och en rejäl läktare på ena långsidan.
Där satte vi oss praktiskt i skuggan när vi hade swishat in oss, 50:-.
Med solen rakt upp och en strålande sommardag gällde det att gömma sig för att inte koka upp.
Därför var skuggan här perfekt.
Vi hann knappt bänka oss innan gästerna, som hade med sig ett gäng supportrar, satte 0-1.
Trots att det var ett toppmöte ska sägas direkt. Furulund var totalt överlägset. De kontrollerade varje del av spelet och lirade, för den här nivån, en imponerande fotboll.
Trots det stod det bara 0-2 i paus – och det ska hemmaklubben Marieholm vara mycket nöjda med.
I paus knallade vi bort till klubbhuset där grillen var framme. Jag kände bara för en dricka då frullen inte var överstökad än, men Niklas köpte käk.
I andra satte vi oss på bänkarna på andra sidan.
Bland de lokala pensionärerna.
Direkt när matchen drog igång i värmen kom 0-3 och innan förnedringen var över stod det 0-5 på resultattavlan.
Hade det behövts hade siffrorna kunnat bli betydligt större, tror jag. Men när segern var säkrat gick Furulund lite på sparlåga.
Det ska hemmalaget återigen vara väldigt nöjda över.
Nöjda med en bra match på en väldigt fin idrottsplats knallade vi ut när domare Daniel Firulovic blåste av.
Nu hade vi en dryg timme till match.
Det var skönt för då slapp vi stressa.