260523 – Vegeholms IF v Väsby FK 2-7

Arena: Vegeholms IP
Match: Division 6 nordvästra A Skåne
Publik: 50
Målen:1-0 (24) Daniel Sepulveda, 1-1 (34) Lucas Pedersen (straff), 1-2 (49) Lukas Göthe Larsson, 1-3 (54) Josip Karlovic, 1-4 (64) Lukas Göthe Larsson, 2-4 (71) Daan Kodra, 2-5 (73) Jaffar Kamil, 2-6 (75) Lukas Göthe Larsson, 2-7 (82) Robin Eklund
Matchens lirare: Lukas Göthe Larsson, VFK

Jag hoppades på Ängelholm.
Men det var Helsingborg.
Helt obegripligt.

Efter utskåpningen i Marieholm körde vi riksväg 17 bort till Asmundtorp innan vi vek av norröver på 110:an.
Mycket öppna fält.
Och lite skog.
Innan E4:an tog vi av och körde 107:an nästan hela vägen till Ängelholm. Jag hade räknat in en ny kommun för nog tusen borde Vegeholms IP ligga där, men tydligen har Helsingborg snott åt sig en liten bit strand i Skälderviken.
Så jag fick inget nytt kryss i den boken.

Samhället där Vegeholm spelar heter Utvälinge och planen ligger rätt fint mellan husen, men inte precis vid vattnet.
Praktiskt kunde man köra in bilen på en liten kulle på området – som vi hade velat hade vi kunnat se matchen från framsätet.
Men då hade jag somnat, för det började gnissla på vägen upp och det blev inte bättre av underhållningen på Vegeholms IP – som är en mycket välvårdad idrottsplats med fin matta, bra klubbhus och kiosk, schyssta bänkar och krattade grusgångar.
Det är stil och klass det.

Entrén betalade ”live” från sidlinjen, men jag var hungrig och började vid grillen. Är det något som Skåne är bra på så är det korv. Helt annat utbud än här uppe. Varmkorven finns inte. Här grillas allt. Och det är ruskigt gott – som regel.
Med lite ny energi satte vi oss på en av bänkarna bredvid kiosken och fick se en match med mycket vilja och lite kunskap i division 6.
Första halvlek var rätt så jämn och det stod 1-1 i vilan. Men problematiskt för Vegeholm att keepern blev skadad.
Det skulle inte bli till deras fördel i andra.

Jag satt kvar på bänkarna. Var tvungen att ladda på med både glass och dricka för att få ännu mer energi, men när Väsby, som kommer från Höganäs utkanter, gått fram till 1-4 efter en timme behövde jag sträcka ut lite och gick och la mig i gräset på andra sidan.
Där kunde jag halvslumra mig igenom resten av matchen, som trots att den slutade 2-7, var rätt så dålig.
Nivån för låg helt enkelt.
Och dessutom helt ospännande.

När klockan nästan var fem var matchen över. Jag masade mig runt och upp till bilen. Kände inte för motorväg tillbaka så det fick bli småvägarna ner till Helsingborg. Som tack för det fick jag med mig en säck färskpotatis, eller nypotatis som det kallas här nere.
Efter en stund började AD-bluelampan låta ännu mer så när vi kom ner till Malmö tyckte jag att det var lika bra att fylla på. Men vi gick bom på tre ställen, vem fan degar 400 spänn för en tiolitersdunk när det går att tanka på tapp för 10 kronor litern?

Utan påfyllning vände vi åter till stan och hotellet. En snabb uppfräschning och sen var vi redo för lördagkvällens begivenheter. Det började på Sir Tobys med lite andra VSK-are. Sen hade vi bord bokat på Bullen. Riktigt bra husmanskost. Jag hade nog kunnat strunta i SOS-en till förrätt för det var alldeles för mycket mat, men det var klass på käket.
Det ska sägas.
Ruggigt gott med bra kall öl och lite röpang också.

När de andra skulle på lokal tackade jag för mig vid 22.30. Söndagen skulle bli oerhört lång med dubbla matcher och en kvällskörning på över 60 mil.
Då vill man inte vara helt död …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *