260521 – Frösunda SK v Rimbo IF 2-3

Arena: Björkvallen
Match: Division 5 västra Uppland
Publik: 75
Målen: 1-0 (3) Martin Mellkvist, 1-1 (58) Carl Seger, 1-2 (74) Carl Seger, 1-3 (78) Yoel Gebreselasie, 2-3 (88) Martin Mellkvist
Matchens lirare: Martin Mellkvist, FSK

Trakten är mest känd för att Per Holmberg räddade 123 personer här 1991.
På en helt annan scen och nivå försöker Frösunda SK etablera sig i division.
Det går halvknackigt så här långt.

Med en helg i Malmö på ingång var det dags att lämna huvudstaden för att åka till Västerås på torsdagskvällen.
Givetvis siktar man in en match på vägen.
Det är det mer eller mindre lag på.
Och valet föll på Björkvallen i Frösunda – bokstavligen in the middle of fucking nowhere.

Resan ut skulle ta knappa timmen och för att slippa trängselavgifter lämnade jag Blåsut strax före 18.30.
Då skulle jag vara på plats i perfekt tid.
Men då krävdes att jag var mer vaken under resan norröver än vad jag var. Med morsan i luren var fokus inte alls där det borde ha varit och i Upplands Väsby missade jag att åka av E4:an.
Det gjorde att turen fick gå hela vägen upp till Arlanda – och sen ut i skogen. Vägarna blev smalare och smalare och sämre och sämre ju närmare jag kom.
I slutet var det knappt inte en rakt mellan kurvorna.

Man var redan igång när jag körde in på en ännu smalare grusväg och rakt in på idrottsplatsen. När jag morsade på Uffe som var i bättre tid än jag gjorde hemmalaget 1-0.
Då hade det gått tre minuter.
Sen parkerade jag Tiguanen på gärdet bredvid och gjorde mig redo för en skaplig batalj där kamp och fight stod i centrum.

Det var bra med folk på plats runt den gemytliga planen. Jag lurade på att gå till grillen direkt då hade slarvat med käket under dagen, men det fick vänta till pausen.
Hemmalaget var bättre i första och hade ett par bra lägen att utöka ledningen medan vi stod och snackade Arsenal, groundhopping och livet.
Men det blev inga fler mål i första när vi knallade in på Café Offside och försåg oss med allehanda godsaker. Bland annat två grillade med bröd.
När vi stod utanför och njöt och smaskade i oss grejerna kom Ronny från kiosken och snackade. Då fick vi svar på många frågor om klubben, planen och dess historia. Det blev ett bra snack om klockan på väggen som ska ringas i när hemmalaget nätar. Den kommer från stationen inne i byn där Roslagsbanan går förbi.
Under våren har klubben haft problem med vildsvin som bökat upp planen. Elstängsel hjälper inte och nu vill man investera hundra papp i ett riktigt staket så att anläggningen får vara ifred.
Sen hette klubben en gång i tiden Frösunda IF, men glömde betala in medlemsavgiften till Upplands fotbollförbund och fick byta namn till Frösunda SK och kämpa vidare. Till sist kan noteras att Frösunda ligger i Vallentuna kommun och i Stockholms län – men har alltid spelat i Upplandsserierna.

Med det här i bagaget knallade vi runt till andra sidan för att se den andra halvleken. Lika mycket knott och mygg här, men vi stod ut. Det var en fin, men lite ruggig kväll efter regn precis innan jag kom dit.
FSK är nykomlingar i femman och har goda förhoppningar om att etablera sig på den här nivån.
De skulle tyvärr inte få någon hjälp av kvällens match. För gästande Rimbo var bättre och krispigare i andra.
1-0 blev hastigt och lustigt 1-3 efter dubbla mål av Carl Seger och en riktigt snygg halvbissa av Yoel Gebreselasie.

Det blev lite småfult på slutet när hemmalaget desperat jagade kontakt. Den kom med ett par minuter kvar att spela och på den långa stopptiden var det ytterst nära 3-3, men försöket tog i stolpen och Rimbo kunde åka hem i den dimmiga kvällen med tre pinnar.
Vi väntade ut spelarna för att gå några bilder på båsen.
Sen snirklade vi oss hemöver.
Det blev inget besök i Gottröra, som ligger ett par kilometer norrut. Det var där ett SAS-plan kraschlandade 1991, men piloten Per Holmberg gjorde det så pass bra att han räddade alla 123 personer ombord.

Resan till Västerås gick inledningsvis, efter det att Uffe vikt av, på ännu mindre vägar än på ditvägen.
Rena rama stigarna innan jag kom fram till Arlanda och kunde köra över Sigtuna och Enköping till Västerås.
För andra gången den här veckan.
Så kan det gå.
Men för er som vill ha en bra landsbygdsplan kan BJörkvallen varmt rekommenderas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *