260508 – Hälleforsnäs IF v Babylon/Syrianska/Verdandi 5-0

Arena: Edströmvsallen
Match: Division 5 Södermanland
Publik: 100
Målen: 1-0 (5) Filip Larsson, 2-0 (60) Hugo Olofsson, 3-0 (70) Eldin Lugonja, 4-0 (87) Isak Grandell, 5-0 (90) Hugo Olofsson
Matchens lirare: Simon Johansson, HIF

90 minuter gladfotboll på vackra Edströmsvallen.
Man kan ha sämre fredagskvällar.
Det är en sak som är säker.

Efter lunch drog jag iväg ett mess till Niklas och kollade om det var någon fotboll planerad för kvällen.
Fick till svar: Edströmsvallen. Ska du med?
Ja.
Uppställning 17.30 på Blåsbo.
Vego var punktligt där med bilen och vi kunde sätta kurs söderöver. Middag på Max i Eskilstuna, sen ett par mil ut i ingenstans.
Min relation till Hälleforsnäs är svag. Har stannat här med tåget back in the days och då var perrongen kort att man knappt kunde av. Om man nu skulle det.

Lagom till kick off rullade vi in i det lilla sörmländska samhället och snirklade oss upp till planen. Parkering var på bandybanan, precis bredvid. Anläggningen ligger exemplariskt vacker vid Bruksdammen. Allt är egentligen tipp topp på Edströmsvallen bortsett från läktaren.
En sådan här fin IP borde ha bättre.
Men, men.

Det var frivillig entré, men alla som swishade en slant fick vara med i lotteriet med vinster från Sörmlands Sparbank.
Det lockade.
När vi var redo kom spelarna, någon minut sent för omväxlings skull, och vi kunde dra igång.
HIF var efter ett par år tillbaka i femman och hade inlett hyggligt. På andra sidan stod en märklig kombination bestående av Babylon, Syrianska och Verdandi från Eskilstuna.
Men norra Europas fulaste ställ.

Vi spanade in en bänk på andra långsidan där vi kunde sitta med solen i ryggen. Ganska snabbt kom killen som plåtade och satte sig bredvid oss. Där fick vi mer info om klubben, bandyn och lite allt möjligt under första halvlek. Glädjande nog hade alla i hemmalaget koppling till Hälleforsnäs.
Sen blev vi plåtade för deras instagramkonto. Stort med ”långväga” groundhoppinggäster.

Hemmalaget gjorde tidigt 1-0. Gästerna hade innan matchen släppt in 23 mål på fyra matcher – och fler skulle det bli.
Även om alla de chanser som skapades i första inte resulterade i några fler mål. Hälleforsnäs hade klart fler.
Men det var ”bara” 1-0 i vilan när vi gick till kiosken. Där köpte jag, bland annat, ett klistermärke för 35 kronor.

I andra skulle vi sitta på den fula läktaren, men där såg man inte ett smack med solen rätt i ögonen. Det fick bli ståplats på kortsidan istället.
När Eskilstunagrabbarna hållit emot i en timme började det rassla in mål. Och rättvist blev det 5-0 till slut.
Nu hade solen börja försvinna och myggen tittade fram.
Mindre trevligt.
Men det sänkte inte betyget för Edströmsvallen nämnvärt. En fin välvårdad anläggning med tillsynes bra matta, bänkar runt planen och ett matchblad.
Det ska plussas ordentligt 2026!

Med en bra ny arena på kontot vände vi tillbaka till Västerås. Dubbla passager i Kvicksund utan broöppning får även det sättas upp på bonuskontot.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *